شناسهٔ خبر: 177438 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان:

محور پارسیان-لامرد-خنج-شیراز، خنج را از بن‌بست خارج می‌کند

جلسه شورای اداری خنج مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گفت: یکی از محورهای اصلی که در آینده، خنج را از حالت بن‌بست خارج می‌کند، محور پارسیان-لامرد-خنج-شیراز است. سه قطعه از این محور از سمت لامرد بوده که یک قطعه از آن شامل بزرگ‌ترین تونل جنوب به طول ۲۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و ۱۰ کیلومتر از باند دوم نیز آماده شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لارستان)، حسن شبانی، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، در جلسه شورای اداری خنج که با حضور محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس، و علاالدین بروجردی، نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: در این مدت، اتفاقات بسیار خوبی در زمینه راه‌های خنج رخ داده است. شاید مردم هنوز این تغییرات را احساس نکرده باشند، اما عملاً کارهای زیربنایی مهمی شروع شده و در حال انجام است.

وی ادامه داد: یکی از محورهای اصلی که در آینده خنج را از وضعیت کنونی خارج خواهد کرد، محور پارسیان-لامرد-خنج-شیراز است. سه قطعه از این محور از سمت لامرد در حال اجراست که یکی از آن‌ها شامل بزرگ‌ترین تونل جنوب به طول ۲۰ کیلومتر است که به بهره‌برداری رسیده و ۱۰ کیلومتر از باند دوم نیز آماده شده است. برای قطعه دوم، یک پیمانکار با مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان انتخاب شده و در حال کار است. قطعه سوم که به خنج متصل می‌شود، دو بار به مناقصه رفته است، اما به دلیل کم بودن تعداد پیمانکاران، به مرحله سوم رفته که در این مرحله اگر حتی یک پیمانکار هم شرکت کند، برنده اعلام خواهد شد.

شبانی در خصوص تأمین اعتبار گفت: ۶۳۰ میلیارد تومان از محل دور دوم سفر استانی دولت سیزدهم به استان فارس به این محور اختصاص یافته است که ۱۵۰ میلیارد تومان نیز از محل نفت به ما ابلاغ شده و مابقی آن از سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر منابع وزارت راه تأمین خواهد شد. ضمن اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان از ماده ۵۶ نیز به بانک ملت منتقل شده و در شرف ابلاغ است، به این ترتیب حدود هزار میلیارد تومان برای محور خنج تا لامرد تأمین اعتبار شده است.

وی افزود: برای محور خنج - دیگ اشکن، ۴۳ کیلومتر با خیرین تفاهم‌نامه داریم. پنج کیلومتر از این محور با همکاری خیرین آسفالت شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده است. طبق تفاهم‌نامه، مابقی آن باید زیرسازی شود و کارهای بعدی بر عهده سازمان راهداری خواهد بود. همچنین پیگیری‌هایی برای ملی شدن ماده ۲۳ این محور انجام داده‌ایم و امیدواریم این ماده در سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گفت: محورده کورده-باغان در دهه ۶۰ با مشخصات راه جهادی احداث شده است و عملاً محور بسیار مهمی است که می‌تواند یکی از شریان‌های اصلی آینده ما باشد؛ زیرا این محور بندرعباس-لار و لار به خنج و همچنین محور جم-عسلویه را به هم متصل می‌کند. این محور در دستور کار ما قرار دارد و ۱۹ کیلومتر از ۲۵ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است. پنج کیلومتر نیز در مرحله ۷۰ درصد پیشرفت است و تا دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید. پل‌ها و خاکریزها انجام شده و آسفالت آن نیز در حال انجام است. مجوز ۵ کیلومتر نیز از سازمان راهداری گرفته شده و کارهای مناقصه آن در حال انجام است؛ یعنی حدود ۳۰ کیلومتر از این مسیر تعیین تکلیف شده است. این مسیر در مجموع ۹۰ کیلومتر است و تقریباً ۶۰ کیلومتر باقی مانده است. امیدواریم با کمک دکتر بروجردی اعتباراتی برای ۶۰ کیلومتر باقی‌مانده از محل نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور دریافت کنیم.

در پایان نیز تصریح کرد: باند دوم محور خنج به لار به اوز انجام شده و تنها باند از اوز به خنج باقی مانده است. در حال پیگیری برای اخذ مجوز ماده ۲۳ آن هستیم تا این محور تکمیل شود.